본문 바로가기 대메뉴 바로가기
GIVING TO KAIST KAIST HISTORY MORE

알림사항

KAIST 연료전지연구포럼 제 2차 SEMINAR 안내

작성자 관리자 작성일 2004.01.15 조회수21619

KAIST 연료전지연구포럼 제 2차 SEMINAR 안내

일  시 : 2003년 12월 23일 (화) 오후 3:00
장  소 : 한국과학기술원 기계공학과  E1 세미나실
연  사 : 차석원 박사(Stanford University)

제목 : Scaling Effect in Fuel Cells

 This talk presents the research on the development and the investigation of miniature fuel cell systems for portable application. Among various challenges for successful functional demonstration of the system, two main topics are discussed in this work -miniaturization of the system and the investigation of the scaling effect. The miniaturization of the fuel cell systems is a challenging task considering the conventional fuel cell systems are fabricated employing traditional fabrication process. This presentation will discuss about the novel miniature fuel cells constructed by microfabrication techniques mostly adapted from the mechanical electric micro system (MEMS) process. Details on the design criteria, the construction process, and the performance issue will be presented.

Design of fuel cell system requires a consideration on numerous physical and chemical phenomena since the electrochemical reaction in fuel cell systems involves the transport of various species as well as the dissociation and association of them. Accordingly, a 3-D multi physics fuel cell model has been developed to investigate the electrochemical reaction and transport phenomena in fuel cells. The result from the model will explain the transport phenomena regarding scaling behavior of fuel cell systems.

The experimental verification of the model prediction is crucial for understanding the electrochemistry in fuel cells. Cost effective rapid prototyping method for micro flow channel fabrication has been developed employing structural photopolymer. The prototype has been tested for required functionality. Furthermore, the validity of the model prediction has been examined experimentally. The discussion on consistency as well as discrepancy between the model prediction and experimental results will be presented.

저희 연료전지연구포럼의 제 1차 전문가초청 세미나가 여러 분들의 적극적 참여와 관심 속에 지난 12월 4일에 개최되었고 제 2차 세미나를 개최합니다.

차석원박사는 서울대학교 공과대학을 졸업 후 미국 Stanford university 기계공학과에서 연료전지에 관한 연구로 박사학위를 취득하였습니다.  이번 세미나에서 차석원 박사는 연료전지 분야 중에서도 최근 집중적인 관심을 끌고 있는 Miniaturized system of fuel cell에 관해 발표할 예정입니다.  여러 분들의 많은 관심을 부탁 드립니다.

카이스트 연료전지연구포럼은 학교 내의 기계공학과(기계공학, 항공공학전공), 생명화학공학과, 전기 및 전자공학과, 재료공학과 및 화학과의 19명의 교수님들과 서울대학교, 광주과기원, 성균관대학교의 3명의 교수님들로 이루어진 다학제적으로 구성된 연구 포럼으로, 연료전지 시스템 개발을 위한 Brain Pool 형성 및 상용화를 위한 실제 연구수행, 그리고 이를 위한 국제연구교류를 목표로 하고 있습니다.  이의 한 방편으로 연료전지분야의 전문가를 모시고 초청세미나를 기획하여 실시하고 있습니다

문의 : 한국과학기술원 기계공학과 배중면 교수 (Tel: 3045) (E-mail : jmbae@kaist.ac.kr)